برای مدیریت خشم چه کنیم؟

خشم یکی از احساس‌های طبیعی انسان‌ است که همه ما آن را بارها در درجات مختلف تجربه کرده ایم. خشم، که به عنوان یک سیستم دفاعی از آن یاد می‌شود، بخشی از مبارزه یا پاسخ بدن، به یک موقعیت برای حفظ بقا است.اما هنگامی که خشم ازکنترل خارج شود، می تواند مخرب باشد و روابط شخصی و کاری فرد را به سمت مشکلات جدی سوق دهد.
خشم تنها یک وضعیت ذهنی نیست. هنگام خشم، بدن هورمون‌های استرس، مانند آدرنالین، نورآدرنالین و کورتیزول را آزاد می‌کند.  ضربان قلب، فشار خون، دمای بدن و ریتم تنفس بالا می‌روند و عضلات نیز منقبض می‌شوند.
مولفه دیگری که درهنگام خشم با آن مواجه هستیم، رفتاری است که از خود بروز می‌هیم.

چیزی که اغلب مردم نمی‌توانند به راحتی آن را تشخیص دهند، این است که خشم یک احساس ثانویه است. یعنی یکی از احساسات اولیه مانند ترس یا ناراحتی می‌توانند در پس خشم خوابیده باشند. ترس شامل مسائلی مثل اضطراب و نگرانی است، و ناراحتی از تجاربی مثل از دست دادن، نا امیدی و دلسردی، نشات می‌گیرد.
احساسات ترس و ناراحتی برای اغلب مردم ناخوشایند است. به همین خاطر افراد تلاش می‌کنند به هر طریقی که می توانند از این احساسات دوری کنند. یکی از راه‌های آن، انتقال ناخودآگاه این احساسات به خشم است. خشم در تضاد با ترس و ناراحتی، افزایش انرژی و احساس قدرت بیشتری به جای احساس دلسردی یا نا امیدی در فرد ایجاد می‌کند. اساسا خشم می‌تواند به معنی ایجاد احساس کنترل و قدرت در مقابل دلسردی و تردید باشد.

حال چطور باید خشم را مدیریت کرد؟
دفعه آینده که احساس خشم کردید، چه اندک چه شدید برای لحظه‌ای مکث کنید. ببینید آیا میتوانید تشخیص دهید احساس اولیه‌ای که شما را به سمت خشم برده، چه بوده است؟

اگر برایتان مشکل است، به هر چیزی غیر از خشم توجه کنید. برای این کار ابتدا با جستجو در افکار خود آغاز کنید. زیرا افکار تغذیه کننده همه احساسات هستند. به خاطر داشته باشید که انتقال از احساس اولیه، مانند ترس یا ناراحتی به خشم، معمولا سریع و ناخودآگاه صورت می‌گیرد. ممکن است خشم یک عادت ریشه دار در شما باشد. این بدان معناست که زمان بیشتری از شما می‌برد تا احساسات و افکار عمیق تر در پس آن را شناسایی کنید.

با کار بر روی ترس، ناراحتی یا هر دو، خواهید توانست به شیوه ای ماهرانه تر ریشه خشم را در خود شناسایی کنید. برای مثال ممکن است دریابید، غم و اندوهی حل نشده در شما وجود دارد. یا متوجه شوید نسبت به نتیجه ای مشخص احساس ترس دارید. این‌ها اطلاعات خوبی است که می‌توانید با کار بر روی آن‌ها به سمت حل نیازی عمیق تر پیش روید.
با شناسایی احساس اولیه به راحتی می‌توانید تصمیم بگیرید چه عملکردی را برای حل مشکل خود در پیش بگیرید.

توجه به این نکته ضروری است که منظور از مدیریت خشم، فرو خوردن خشم یا بروز ندادن آن نیست، بلکه  مهارت شناسایی نشانه ها و احساس اولیه و عملکرد مناسب نسبت به موقعیت پیش آمده، به شیوه ای مثبت است. هنگامی که خشم به طور مناسب ابراز شود، کاملا طبیعی و مناسب است.

#ترجمه_لیلاگیاهی
برگرفته از سایت healthypsych.com

19 شهریور 1399

1 پاسخ به "برای مدیریت خشم چه کنیم؟"

  1. با تشکر فراوان از خانم گیاهی عزیز برای مقالات کوتاه وکاربردی که در سایت قرار می دهند

ارسال یک پیام

سایلند

سایلند اولین پلتفرم تخصصی برگزاری رویداد‌های آنلاین روان‌شناسی و مشاوره است. شما هم به عنوان مدرس می توانید کارگاه خود را در این پلتفرم برگزار کنید و یا در کارگاه های آن به عنوان دانشپذیر شرکت کنید.

راه های ارتباط با مرکز

  • تهران، خیابان شهید مطهری، نرسیده به خیابان ترکمنستان، روبروی باشگاه بانک سپه، پلاک 28، واحد 1 جنوبی
  • ۰۲۱-۸۸۴۰۱۰۷۷ | ۰۲۱-۸۸۴۵۴۹۸۲ | ۰۲۱-۸۸۴۷۲۸۱۶
    ۰۲۱-۸۸۴۷۲۸۱۶
logo-samandehi
تمامی حقوق این وب سایت برای آقای نادر قنبری محفوظ می باشد.