اعتماد و تعهد در رابطه

اعتماد و تعهد

وقتی در رابطه هستیم، هر لحظه و هر روز انتخاب می کنیم که متعهد باشیم. حتی وقتی خسته، بی رمق و مضطربیم، باز هم متعهد می مانیم.

وقتی نشان می دهیم رابطه اولویت دارد، اعتماد را می سازیم و وفاداری خود را فراتر از پیمانی که روز ازدواج بستیم نشان می دهیم. یافته آزمایشگاه عشق این است که هر کار کوچک و مثبتی می تواند تغییر ایجاد کند و بذر اعتماد و امنیت را در رابطه بکارد.

با همه این حرف ها، تعهد واقعی چه معنایی دارد؟ واضح ترین معنایش این است که در برابر هر نوع بودن با بقیه مقاومت کنیم. وفاداری جنسی و عاطفی خود را به همسرمان حفظ کنیم. برای روابط خارج از رابطه زناشویی مرز تعیین کنیم. دکتر شرلی گلس می گوید: وقتی ازدواج می کنید و به رابطه ای وفادار می شوید، باید دیواری دور خودتان و همسرتان بکشید و یک پنجره ی باز بین خودتان دو نفر بسازید.

دیواری که دور شماست از لحاظ صمیمیت عاطفی و جسمی بین شما و بقیه فاصله می اندازد. دکتر گلس در پژوهش خود متوجه شد وقتی مردم، خاصه آنانی که ازدواج ناموفقی دارند، درباره رابطه خود با دیگران حرف می زنند، پنجره ای را به روی آنها باز می کنند و وقتی رابطه عاطفی جدید را از همسرشان پنهان می کنند، بین خود و همسرشان دیوار می کشند. اگر خواهان اعتماد، تعهد و وفاداری بلند مدت هستید نباید بین شما و همسرتان دیوار باشد. پنجره باز رو به دوستان صمیمی خارج از رابطه زناشویی (چه هم جنس، چه غیر هم جنس) به سرعت تبدیل به در می شود و اینجاست که خیانت رخ می دهد. نمی گوییم داشتن چنین دوست هایی غیرممکن نیست ولی باید مراقب مرزها باشید. علامت هشدار وقتی است که یکی از شما رابطه دوستانه جدید را مخفی می کند. در این شرایط بین خود و همسرتان دیواری می کشید که تعهدتان را خدشه دار می کند.

انتخاب تعهد یعنی شخصیت واقعی همسرتان را با وجود همه ضعف هایش بپذیرد. یعنی هرگز تهدید به رفتن نکنید، حتی اگر حرف دلتان باشد. یعنی همان قدر که به دردهای خودتان می رسید، مراقب دردهای همسرتان باشید حالا رسیدگی بیشتر پیش کش. به قول جان، وقتی همسرم رنج می کشد، آب دستم باشد زمین می گذارم تا به حرف هایش گوش کنم. در یک رابطه متعهدانه هر دو باید همه توان خود را صرف درد و تسکین درد یکدیگر کنید. شاید دلیل دل باختن و ازدواج همین باشد. ما به هم نیاز داریم، و نیاز داریم که به هم نیاز داشته باشیم. تعهد واقعی یعنی بارها و بارها همدیگر را انتخاب کنیم، زیرا چیزی که رابطه را سر پا نگه می دارد تصمیم و تلاش ما برای حفظ آن است.

 

برگرفته از: کتاب هشت گفتگو برای تجربه عشق پایدار، نوشته جان گاتمن، جولی گاتمن

ترجمه: فاطمه نادری، دکتر عباس موزیری

 

0 پاسخ به "اعتماد و تعهد در رابطه"

ارسال یک پیام

تمامی حقوق این وب سایت برای آقای نادر قنبری محفوظ می باشد.