ویژگی های کودکان درون گرا

✅ همه والدین می‌خواهند کودکی شاد و سازگار (چه درون گرا و چه غیر درون گرا) با محیط تربیت کنند. همچنین به جهت آماده سازی فرزندشان برای رویارویی با زندگی و رسیدن به موفقیت، بهترین تلاش خود را برای کمک به او انجام می‌دهند. از این رو کتاب‌های فرزند پروری می‌خوانند و به دنبال پیشنهادات دوستان و آشنایان و کارشناسان متخصص در این باره هستند تا درباره چگونگی تربیت کودک آگاهی بیشتری کسب کنند.

✅ اما گاهی ساز و کارهایی که بکار می‌گیرند در واقعیت جواب نمی‌دهند و این امر موجب دل نگرانی آن‌ها نسبت به سلامت روان فرزندشان می‌شود. در پاسخ به این نگرانی والدین می‌توان گفت، شاید با کودکی درون گرا مواجه هستند.

✅ باید توجه داشته باشیم که درون گرایی مشکل نیست، بلکه یک ویژگی ذاتی است و با خجالتی بودن نیز متفاوت است.
والدین بچه‌های درون گرا، اگر ویژگی‌های آن‌ها را بشناسند راحت تر می‌توانند با آن‌ها تعامل داشته باشند و در نتیجه آسیب روانی کمتری متوجه آن‌ها خواهد بود.

✅ برای آشنایی بیشتر با این کودکان، به چند ویژگی شخصیتی آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1️⃣ کودکان درون گرا دنیایی غنی دارند.
دنیای آن‌ها برایشان زنده و حاضر است. آن‌ها به جای اینکه از دیگران راهنمایی بخواهند به منابع درونی خود اتکا می‌کنند.
این کودکان بازی‌های تخیلی را دوست دارند و ترجیح می‌دهند تنها، یا نهایتا با یک یا دو نفر بازی کنند.
اغلب در اتاق در بسته، وقت خود را می‌گذرانند و به کارهای انفرادی مانند کتاب خواندن، نقاشی و بازی‌های کامپیوتری می‌پردازند.
2️⃣ آن‌ها جنبه‌های زندگی عمیق تری دارند.
بسیاری از کودکان درون گرا از سوال‌های بزرگ نمی‌ترسند. آن‌ها می‌خواهند چرایی موضوعات مختلف را بدانند یا به دنبال معانی در سطح عمیق تری هستند.
به طرز حیرت آوری، حتی در سنین نوجوانی می‌توانند بیرون از خود بایستند و بازخورد رفتارشان را نظاره ‌گر باشند. اغلب می‌خواهند خود، دیگران و هر چیزی در پیرامون خود را درک کنند.
3️⃣ کودکان درونگرا اول بررسی می‌کنند.
به طور کلی آن‌ها ترجیح می‌دهند قبل از آنکه وارد بازی یا فعالیتی شوند، آن را ببینند. بیشتر مواقع مردد و محتاط ظاهر شده، از جریان‌ها فاصله گرفته و به آرامی وارد موقعیت جدیدی می‌شوند.
آن‌ها در خانه، یعنی جاییکه احساس راحتی بیشتری کنند، بیشتر صحبت کرده و با انرژی تر حضور دارند.
4️⃣ آن‌ها بر اساس ارزش‌های خود تصمیم گیری می‌کنند.
افکار و احساسات آن‌ها درونشان لنگر انداخته است در نتیجه هنگام تصمیم گیری، به جای آنکه همرنگ جماعت شوند، بر اساس استاندارهای خودشان عمل می‌کنند.

✅ با توجه به ویژگی‌های شخصیتی این کودکان، بهتر است والدین شان، آن‌ها را مجبور به انجام بازی یا فعالیت‌های گروهی،  تصمیم گیری‌های دسته جمعی، و معاشرت با غریبه‌ها نکنند.

# ترجمه_لیلاگیاهی
برگرفته از سایت www.introvertdear.com

25 شهریور 1399

0 پاسخ به "ویژگی های کودکان درون گرا"

ارسال یک پیام

تمامی حقوق این وب سایت برای آقای نادر قنبری محفوظ می باشد.